Valon määrä pohjoisen suuntaan lisääntyi, kun myrskytuuli alkoi metsätöihin. 

 

Suuri kuusi  kaatui meidän alapihalle, hirmuinen rytinä vain kuului. Nyyh,,, minun puutarhavadelmat on tuolla alla läjässä, mutta onneksi ne kasvaa juuresta uudelleen, siinä meni pikkupojan ja minun kesäinen tukien viritys työ hukkaan.

 

Onneksi oli tuolta alhaalta meidän satavuotinen kuusi pois niin ei tullut pahempaa vahinkoa. Tuosta kuusen oksista saadaan taas hyviä maja tarpeita, lapset ainakin ilostuu noista oksista. Niin ja muurahaiset ne siivoo kuivuneet neulaset omiin tarpeisiinsa.

 

Tällä toimii pakastimet, jääkaappi, jalkalamppu ja nyt tämä tietokone, lankalija näköjään on toninnassa mutta ei enään ole puhelin liitymänä.

Pesulla on käyty viimeksi juolupäivän iltana, kulta saunassa, minä suihkussa. Vielä en saa löylytellä kun on ne metallihakaset, tosin kävin eilen poistossa.

Se olikin erikoinen matka tai alku, ollaan matkapuhelin motissa en kävele vielä pitkää matkaa. Mutta "tuktuk masinaa" käy huoltamaassa naapurin nuorukainen, hän järkkäs minulle siskonsa kyydin kylille tikin poistoon. Takaisin pääsin kätevästi pirssillä, kyllä olin illalla väsynyt kun olin yleensä liikkeellä pidempään kuin ollenkaan leikon jälkeen.

Huomasin että ihminen on aika heikoilla jos oikeasti olisin ollut hädässä, kun ei pääse itse edes pyörällä apua hakeen ja signaalit pätkii. Taksia ei taida ihan viestillä saada pihan.

  Kuitenki jotain hyvää, on puillalämpiävä liesi niin saadaan lämmintä ruokaa,  porimatti olkkarissa lämmön apuna, yöllä kuitenkin oli laskenut 16,5 lämmöt. Yläkerrassa ei ole lämmönlähdettä, eikä se kylmä patteri paljon lämmitä, mutta vaatetuksella kyllä täkin alla tarkenee, vielä on varralla talvimakuupussit jos kylmenee säätila lisää. Ollaan sentään nukuttu teltassakin talvipakasilla joten seikkailu mieltä vaan kehiin kun lähtee nukkumaan.