Tänään sateisena päivä ei tee mieli ulos, siispä muistele.

Se oli kuumaa kesää kessin erämassa.

Aiki halusi seurata vanhoja pilkkoja puissa ne hukku vallan. Hän ei luottanut minun suunistukseen, oli isän kanssa lapsena tottunut kulkeen niiden merkkien mukaan

Yhdessä vaiheessa tulimme vanhalle asunkentälle, Aiki huokasi " minun Inari " ja niin me heitimme rinkat alas ja heittäydyimme inarin syleilyyn vanhan saunan rannasta. Rinkat jäin ylös mäkeen niitä sitten hakemaan, minä oli katketa nauruun kun Aiki alasti rinka selässä tulee mäkeä alas. Ensi ajatus oli että nyt olisi toiselainen kuva iltalehden tyttö kuviin.

Yksi joen ylitys oli kiperä, minä meni kauenpaa siinä oli kiviä askelmina, mutta Aiki keksi tuosta suoraa vinoon kasvanutta mäntyä apuna käyttäen yli, Aiki hädissään hutaa äkkiä Katinka apuun hän oli kiepsahtanut puun rugon alapuolelle rinkkoineen päivineen. Kiiruusti kahlasin suopursuista joen vartta apuun, esin rinkka pois ja sitten tyttöä ylös ettei vallan pulahda jokeen. Minua olisi haurattanut tässäkin mutta nyt ei uskaltanut ennen kuin tilannen oli ohi.

Kohta olimme Matti Uulan kesä paikassa, tuvassa päätimme yöpyä, saunan lämmitimme uitiin ja nautittiin löylyistä.

Olisko Laklemijärvi tai mikä lie, no tultiin rantaan siinä vene, Aiki sai kuningas ajatuksen kun mennään veneellä päästään vähemmällä. Mutta se olis pitänyt jättää tekemäättä, nimittäin siinä eksyin minä kartalta kokonaan. Aikamme kinailtuamme minä päätin että nyt mennään sinne mihin päätän. Siis päättelin Inari lännessä raja idässä joten, kartta selän taka ja itää kohti kompassi suunalla niin tullaan sille uudelle tielle mikä oli tehty virtaniemen sillasta korppeen päin.

Haa toimi juuri siillen tultiin samaiselle tielle mistä se ikävä saapastelu kylille johti.

Järven paikansin itselleni se oli Laklemijärvi mutta en pitänyt silmällä mikä oli se paikka kartan mukaan, ranta missä maihin tultiin. 

Saunan jälkeen selvitin itselleni missä meni arviot pieleen, yleensä aina selvitän kartalta jälkeen päin jos jotain oli epäselvää.